top of page

5 redenen om je FOMO in te ruilen voor JOMO (The Joy Of Missing Out)

Iedereen kent het of heeft er over gehoord FOMO (Fear Of Missing Out). Er zijn tegenwoordig zowel on- als offline zoveel dingen te beleven, dat de angst om iets te missen je volledig kan overnemen. Door de lockdowns en de gehele corona periode kwam het sociale leven van veel mensen op een laag pitje te staan. We konden en mochten niet zoveel meer ondernemen. Voor veel mensen voelde dat beperkend, maar anderzijds gaf het mensen juist een hoop rust.


Als introvert en hoog sensitief persoon voelde ik me best thuis in deze 'nieuwe' wereld. Iedereen zat voornamelijk thuis en ik kon de tijd nemen om tot rust te komen. Ik heb me-time nodig om mijn sociale batterij op te laden hier kon ik dus echt wel aan wennen. In deze periode heb ik veel kunnen lezen, twee opleidingen kunnen doen en ben ik begonnen met het opzetten van mijn eigen onderneming. Time well spent al zeg ik het zelf.


Maar wat nou als je vaak last hebt van FOMO? Dan ben je waarschijnlijk een zogehete maximizer: iemand die álles uit het leven willen halen. De angst om iets te missen is bijna normaal geworden in onze 24/7/365-maatschappij waarbij alles draait om ervaring. Hierdoor kan je keuzes maken erg lastig vinden. Want stel je voor dat je een keus hebt gemaakt die jou niet het maximale geluk oplevert… Stress!


Hoe klim je uit die FOMO-gedachtenbrei? Door te doen in plaats van te denken. Besteed je tijd en energie niet aan het overdenken van een beslissing, maar kies iets en wees daar lekker mee bezig.


Blogger Anil Dash kwam met de positieve tegenhanger van FOMO, genaamd JOMO. The Joy Of Missing Out. Dit leert ons het volgende: Het komt er eigenlijk op neer dat het leven waar jij je nu bevindt, oneindig veel mooier is dan het ‘leven' wat zich in je telefoon en op andere plekken en tijden afspeelt.


Je bent dan zo gefocust op de mening van anderen, dat het je eigen geluk in de weg zit. Hoe harder je op zoek gaat naar sociaal contact, hoe meer dat je leven inpalmt, hoe behoeftiger je wordt en je vergeet om daadwerkelijk te genieten van het moment dat je het wel naar je zin hebt. Dat maakt het sociale contact dat je wel hebt vaak ook minder waardevol. Je moet, hoe cliché dit ook klinkt, je volwaardig voelen in je eentje, om waardevol contact te kunnen leggen met een ander.


Focus op JOMO, wat levert dit jou op?

1. Erachter komen dat het ook heerlijk kan zijn om ‘met jezelf te zijn’. Want met jezelf zijn is soms ook heel leuk én goed. Dat zouden we bijna vergeten, het is toch heerlijk als je ook genoeg aan jezelf hebt? Pas dan kan je de mensen om je heen vooral als toegevoegde waarde zien in plaats van ‘opvullers’ van je onrust of verveling? Dit klinkt misschien wat extreem, maar hoe ziet dit er bij jou uit?


2. Meer rust als je een keer ergens niet bij bent. Je gaat er echt niet dood aan als je een keer een festival, etentje of vakantie mist. En daar ga je alleen maar achter komen als je het een kee probeert. Hierdoor Op leer je ook beter aan te voelen bij jezelf wanneer je ergens écht zin in hebt.


3. Het leren verdragen van je eigen onrust. Weggaan vanuit onrust is namelijk niet hetzelfde als wanneer je er zin in hebt of het echt leuk vindt. Toch naar dat feestje gaan omdat al jouw vrienden ook gaan, is een mooi voorbeeld van weggaan vanuit onrust en de angst om niks te willen missen. Door te focussen op JOMO leer je omgaan met je eigen onrust. Dit kan alleen als je je onrust aangaat. En dit ga je niet aan als je maar overal naar toe blijft gaan of als je jezelf altijd maar met anderen omringt.


4. Meer waardering voor de kleine dingen in je leven. Altijd maar van piek naar piek leven is compleet onrealistisch en hierdoor zien we de kleine dingen in ons leven niet meer. Zó zonde, want hoe waardevol is een moment met je favoriete boek, een wandeling maken, het ochtendzonnetje in je tuin of zelf ergens thee gaan drinken?


5. Prikkelvermindering = Meer focus op je doelen! Je vermindert op deze manier de prikkels die je allemaal binnenkrijgt, waardoor je veel meer ruimte hebt voor focus op de doelen die je hebt. Als je maar van het één in het ander springt, is hier helemaal geen ruimte voor en leef je in een rollercoaster.


TIJD ALLEEN

Over tijd alleen gesproken… ook de Noorse professor filosofie Lars Svendsen (1970) pleit voor voldoende tijd alleen. Hij deed onderzoek naar alleen zijn en eenzaamheid en schreef er een boek over: A Philosophy of Loneliness (Een filosofie van eenzaamheid). Volgens Lars Svendsen zijn we het verleerd om alleen te zijn omdat we (al dan niet via social media) 24/7 in contact staan met andere mensen. Als we even geen mensen om ons heen hebben voelen we ons direct eenzaam. We proberen dat nare gevoel zo snel mogelijk op te heffen door meteen weer in contact te treden met andere mensen, al is het door plaatsen van een comment op een Instagram post. Volgens de Noorse professor is de relatie met jezelf dat belangrijkste relatie die je in jouw leven aan zult gaan. Door meer tijd alleen door te brengen, kun je de relatie die je met jezelf hebt intensiveren. Geef jezelf de ruimte om stil te staan bij belangrijke levensvragen zoals doe ik wel wat ik echt leuk vind? en kan ik volledig mezelf zijn in het leven dat ik nu leid? Hoe beter de relatie met jezelf wordt, hoe minder eenzaam je je zult voelen als je alleen bent.


4 TIPS VOOR MEER JOMO

Door Joy Of Missing Out ontstaat er rust en ruimte voor jezelf. Maar hoe geniet je bewust van dingen die je mist? Simpel. Door je minder te focussen op hetgeen je mist en meer oog te hebben voor de positieve effecten van wat je nu aan het doen bent. Deze tips helpen je op weg.


1. Als je iedere dag vijf tot tien minuten mediteert, merk je al veel verschil in het dagelijks leven. Je wordt positiever en gaat intenser genieten van het leven zonder eraan te hechten, terwijl je negatieve gebeurtenissen makkelijker kunt accepteren en kunt laten gaan.


2. Neem je telefoon niet mee naar het toilet. Zo kun je lekker filosoferen op de WC over belangrijke levensvragen. Of vraag jezelf af: Wat zou ik vandaag doen als ik geen verplichtingen had? En “wat zou ik vandaag het liefst met mijn tijd willen doen als álles mogelijk was?”


3. Zet alle push-notificaties uit op je telefoon. Pas wanneer er zelf voor kiest om je telefoon op te pakken en de app te openen, krijg je alle meldingen te zien. Op die manier word je minder getriggerd om telkens wanneer er een melding binnenkomt naar je telefoon te grijpen.


4. Dagdromen bevordert je creativiteit. Creëer daarom wat rustmomenten gedurende de dag om deze energie te laten stromen. Zo krijg je van relaxed voor je uit staren nog briljante ideeën ook en heb je daarna tijdens het werk je focus weer terug.


Enkele praktische (mindfullness) tips om in je eigen JOMO te blijven:

1. Gebruik je zintuigen: luister naar de vogels buiten, wees je bewust van hoe je zonnebrandcrème ruikt, voel de zon op je gezicht, en kijk naar de natuur.


2. Stop met multitasken: doe een ding tegelijk en doe dat met je volle aandacht. Gebruik daarbij ook weer al je zintuigen. Bijvoorbeeld een kopje thee drinken. Hoe ruikt je thee? Hoe warm voelt je kopje? Wat gebeurt er in je mond als je thee drinkt? Kun je die thee nadat je hebt doorgeslikt ook nog een tijdje volgen?


3. Adem in… adem uit: doe regelmatig een ademhalingsoefening.


4. Wees dankbaar: focus op waar je dankbaar voor bent, in plaats van op de dingen die je mist.


5. Grond jezelf: wordt je bewust van de stoel of bank waarop je zit. Hoe voelt de stof van de stoel aan je handen? Voel hoe je voeten op de vloer staan. Waar bevind jij je in de ruimte? Wat is er voor je, achter je, naast je?


Commitment aan één ding bevat een verborgen vrijheid

Vind die enkele dingen in je leven die belangrijker zijn dan al het andere en committeer je daar volledig aan. Aan de oppervlakte lijkt dat beperkend omdat je je opties niet openhoudt en minder krijgt. De FOMO-generatie wil overal naartoe, alles doen, met iedereen daten en alles hebben…

Maar zo gauw je je aan enkele belangrijke dingen committeert, ontgrendel je een diepere, subtiele vorm van vrijheid: “Ik hoef om al die andere dingen geen f*ck om te geven. Om wat anderen van me denken of om wat ik doe. Ik doe waar ik zelf gelukkig van word. Dit zijn de dingen waar ik wat om geef. Dit zijn mijn waarden, hier meet ik mijn leven aan en dit ga ik nastreven.


Switch van FOMO naar JOMO, tegengestelde actie ondernemen is onderdeel van een mindfulness strategie die we gebruiken binnen ACT (Acceptance and Commitment Therapy). Het is bewezen dat deze strategie bijdraagt om het negatieve denken en emotioneel vastzitten onschadelijk te maken. Als je bijvoorbeeld spijt hebt dat je ergens niet aan hebt deelgenomen, schakel dan over op dankbaarheid door tegen jezelf te zeggen: als ik dat event niet had overgeslagen, had ik dat prachtige wandelpad nooit ontdekt. Door van perspectief te wisselen herinner je jezelf er aan hoeveel controle je hebt.


Op naar jouw JOMO, op jouw geluk!



14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page