top of page

Pieker je zelf veel? 7 vragen die je jezelf kan stellen om te stoppen met piekeren!

Piekeren maakt gespannen en lost niets op. Hoe kun je dat veranderen?

Blijf niet vastzitten in je gedachten, maar verleg je aandacht en ontspan!

Door deze 7 vragen voor jezelf te beantwoorden kom je in een positieve stemming en kan je stoppen met piekeren:

1. Gaat piekeren me verder helpen?

Nee, echt niet. Denken is prima, maar piekeren is negatief denken en daar schiet je niets mee op. Je lost het probleem er niet mee op. Alleen een positieve focus helpt je verder…

Met piekeren concentreer je je namelijk op het probleem en daardoor wordt het probleem alleen maar groter. Je gaat zo veel verschillende uitkomsten bedenken op welke manieren het 'niet' goed kan gaan en wat levert dat je op? Juist dat, helemaal niets!

Met een positieve focus concentreer je je op de oplossing en vind je die meestal ook, alle antwoorden waarnaar we op zoek zijn zitten al binnen in onszelf, als je je alleen maar concentreert op het probleem is er geen ruimte om meer te kunnen zien. Het besef dat je met piekeren niet verder komt, is op zich is al een enorme ‘eyeopener’. Zeg gewoon tegen jezelf: “Piekeren lost niets op, dus ik stop ermee.” Zo creëer je ruimte voor een oplossing.

2. Hoe kan ik NU stoppen met piekeren?

Als je piekert, heb je even een time-out nodig, voordat je verder kunt gaan. Hoe kun je je nu gedachten stoppen? Als je een piekeraar bent dan weet je dat wanneer je gedachten eenmaal grip op je hebben ze moeilijk te stoppen zijn.

Er is een manier om je gedachten niet meer de controle over je te laten hebben. Dat kan je bereiken door je bewust te worden van je omgeving en je zintuigen. Gedachten zijn altijd over iets wat er nu niet is. Iets uit het verleden of uit de toekomst. Houd je aandacht bij wat je NU doet. Stap op en beweeg je lichaam. Hoe je dat doet, dat maakt niet uit. Voel hoe je beweegt, voel hoe je ademt. Door je bewust te worden van je lichaam, richt je je aandacht automatisch op iets anders dan je gedachten. Kom terug naar het Hier en Nu! Dat is waar je je nu bevindt, je leeft niet in het verleden of in de toekomst, het verleden of de toekomst kan geen invloed hebben in het Hier en Nu!

Het zijn die gedachten die je spanning geven, niet je lichaam. Je lichaam vertaalt die spanning: je krijgt vermoeide spieren of maagpijn. Door je gedachten tijdelijk uit te schakelen, neemt de spanning in je lichaam ook af.

3. Hoe wil ik me nu wèl voelen?

Dit vind ik echt een geweldige vraag. Hoe wil jij je voelen? Het zou heel fijn zijn toch als je je ontspannen en blij voelt? Daar kan je pas komen als je je daarop concentreert, maar hoe doe je dat?

Alle emoties die je ooit in je leven hebt gevoeld, zitten nog in je, je brein slaat alles op. Je kan je brein zien als een grote archiefkast met allemaal dossiertjes waarin onze herinneringen zijn opgeslagen. Elke herinnering is gekoppeld aan een geheugensamenstelling, de geheugensamenstelling bestaat uit de volgende elementen:

  • Herinnering

  • Emoties

  • Fysieke waarneming

  • Negatieve/positieve gedachte

Elk van deze elementen uit een herinnering kan die gehele herinnering weer bij je oproepen. Ik zal je een voorbeeld geven, mijn oma bakte vroeger altijd appeltaart, en je weet appeltaart ruikt toch echt overheerlijk! Elke keer als ik verse appeltaart ruik doet mij dat weer denken aan mijn oma en de keuken waarin ze de appeltaart altijd bakte. Elke herinneringen kan dus weer worden opgeroepen door een van de delen uit de geheugensamenstelling.

Welk gevoel – dat je al eerder hebt meegemaakt – wil je nu weer voelen? Blijdschap? Ontspanning? Enthousiasme? Vreugde?

Kies het gevoel dat je op dit moment wilt ervaren en probeer het in jezelf op te roepen. Zo moeilijk is dat niet, toch? Ga gewoon na wat je deed toen je blij of ontspannen was. Waar was je? Met wie was je? Hoe voelde dat? Glimlachte je? Was je lichaamshouding anders? Het vermogen om een positieve emotie op te roepen heb je van nature. Kijk maar eens naar een kind dat boos is. Als je hem of haar iets leuks vertelt, dan zie je het kind veranderen. Plotseling worden ze vrolijker, ze beginnen te lachen en hun houding verandert ook. Alleen doordat ze zich op iets anders concentreren.

4. Wat moet ik loslaten in mijn leven?

Nu je het piekeren hebt gestopt en je aandacht hebt gericht op iets positiefs, voel je je waarschijnlijk echt gelijk een stuk beter.

De volgende stap is te onderzoeken wat je spanning oplevert: de oorzaak van het piekeren. Veel stress komt van onze behoefte aan controle. Ben jij een controlfreak dan herken je dit vast wel!

Als we merken geen controle te hebben over een situatie, dan raken we gespannen. Wat probeer jij te controleren door te piekeren? Heb je daar wel echt controle over? Kun jij die situatie echt voor 100% beïnvloeden of is dat (helaas) een illusie?

Probeer los te laten waar je geen controle over hebt. Hoe hard je het ook probeert, dat lukt je nooit. Die situatie waar je mee worstelt is misschien voor een deel afhankelijk van anderen. Misschien van je partner of collega’s. Misschien van de economie of het weer. Misschien zelfs van iets waar je echt totaal geen invloed op hebt.

Ik weet het, het is echt heel moeilijk om controle los te laten. Zeker als je ambitieus bent of een perfectionist. En toch is het de enige weg naar ontspanning. Niemand is ooit ontspannen geworden door te proberen alles te controleren.

5. Wat is belangrijker dan dit?

Hopelijk begrijp je dat je soms dingen op hun beloop moet laten. De volgende vraag helpt je om het hele plaatje in perspectief te zien.

Uitdagingen horen bij het leven. Maak je niet te druk om de kleine dingen. De meeste dingen in ons leven zijn klein: ze zijn helemaal niet zo belangrijk.

Wat echt belangrijk is, is dat je gezond bent en mensen hebt die je liefhebben. Dat je een dak boven je hoofd hebt en brood op de plank. Dat is toch het allerbelangrijkste?

Een mooie uitspraak luidt: “Ik maakte me zorgen dat ik geen schoenen aan mijn voeten had, totdat ik iemand ontmoette die geen voeten had.”

Begrijp me niet verkeerd: je hoeft niet achterover te leunen en niets meer te willen.

We hebben allemaal verlangens, wensen en dromen. En het is vervelend als we iets willen en het niet krijgen. Maar het is niet het einde van de wereld. Bovendien kun je altijd actie ondernemen.

6. Wat kan ik nu doen?

Aha, de magische vraag! Wat kan ik NU doen?

Alleen actie leidt tot een oplossing. Je kunt drie uur piekeren over het feit dat je tv op de verkeerde zender staat, maar alleen door van zender te veranderen krijg je een ander beeld. Je hoeft niet eens op te staan: een druk op de afstandsbediening is genoeg. Zo werkt het ook met piekeren: verander je zender (je focus) door iets te doen. Er is altijd wel iets dat we kunnen doen om de situatie te veranderen, altijd!

Als je zelf al een idee hebt, prachtig. Als je overweldigd bent door alles wat je moet doen, neem dan alleen de eerste stap. En daarna de volgende. Als je geen oplossing weet, schakel dan iemand in die je wel kan helpen, iemand met ervaring. Met ervaring krijg je veel sneller resultaat.

Daarom brengen we onze auto’s naar een garage en onze belastingformulieren naar een administratiekantoor.

“Ik maak me nooit zorgen. De dingen die ik niet kan veranderen, kan ik toch niet controleren en daar hoef ik me dus geen zorgen over te maken. En de dingen die ik wel kan veranderen, die verander ik gewoon.” Anoniem

7. De belangrijkste vraag: is er een patroon?

Met de voorgaande zes vragen kun je in elke situatie ontspanning vinden. De zevende vraag gaat iets dieper: “Zie ik een patroon?” Met andere woorden: kom ik telkens in dezelfde situatie terecht?

Je gaat bijvoorbeeld van baan tot baan of van partner tot partner. Je maakt je altijd druk om anderen. Of je bereikt nooit je doel. Je maakt je zorgen over morgen, of je ervaart stress over wat er in je verleden is gebeurd. Probeer eens te kijken of je nu steeds tegen dezelfde uitdaging aanloopt. Het is nutteloos om elke keer terug naar af te moeten gaan. Het is ook niet nodig…

Hier is een inzicht: er is ALTIJD een patroon!

Het is geen toeval dat je je zorgen maakt over dezelfde dingen. Het is geen toeval dat je elke keer spanning ervaart op hetzelfde gebied in je leven.

Wil je dit patroon ontdekken? Wil je de kern vinden – en daardoor zorgen en stress loslaten?

Als coach kan ik jou daarbij helpen om het patroon te ontdekken en uit te zoeken wat er onbewust bij jou speelt. Soms heb je gewoon even wat hulp nodig om tot de kern te komen en dat is precies wat ik voor jou kan doen, gewoon even die spiegel voor houden.

Pieker jij veen en wil je daarvan af, heb je een vraagstuk waar je mee worstelt of wil je gewoon even sparren? Zet dan nu die eerste stap boek een oriëntatiegesprek met mij en kom in beweging!

*Een oriëntatiegesprek is gratis en geheel vrijblijvend!


36 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page