top of page

Waarom niets doen geen tijdverspilling is

Ben jij ook altijd op zoek naar het verhogen van je productiviteit, hoe kan ik meer doen in zo min mogelijk tijd? Zoals jij zijn er nog velen die precies hetzelfde denken. We hebben drukke schema's en oneindige to-do-lijsten. Zinnen als "tijd is geld" zweven om ons heen en tijd verspillen lijkt de grootste zonde om te begaan. Als je je Instagram dagelijks checkt heb je vast ook gemerkt dat we constant onderweg zijn, altijd iets doen en uitzoeken hoe we het meeste uit het leven kunnen halen. Nou dat heb ik wat nieuws voor je, dit artikel gaat helemaal over niets doen!


Waarom is niets doen goed voor je?


1. Genereert nieuwe ideeën


2. Ontspant en geeft je nieuwe energie


3. Leert je om meer mindful te zijn


Misschien klinkt dit je vreemd in de oren, ik moet mezelf er ook vaak even aan herinneren om even helemaal niets te doen! We moeten onszelf soms dwingen om gewoon een beetje te vertragen, want dat is wel erg belangrijk in deze dynamische, soms hectische en drukke wereld waar we in leven. We ontvangen zoveel prikkels dagelijks dat het heel belangrijk is om ook af en toe te 'ontprikkelen'. Als je wat inspiratie nodig hebt om niets te doen, zijn hier enkele voorbeelden:


1. Ontspan in bed, de hele ochtend lang


Laat jezelf gewoon eens toe om een hele ochtend lekker in je bed te blijven liggen, gewoon een beetje chillen in je bed. Denk dan niet aan wat je die dag moet doen. Denk alleen aan dingen die je gelukkig maken, een beetje dagdromen, of concentreer je gewoon op hoe goed het voelt om in bed rond te hangen en een aantal keer ​​in en uit slaap te vallen.


2. Ontspan buiten


Ga gewoon eens buiten zitten en observeer alles eens om je heen. Neem geen boek mee, kijk niet op je telefoon, neem niets te doen mee dus alleen met jezelf zijn. Gewoon genieten van de omgeving. Breng indien mogelijk minstens de helft van de tijd door zonder zelfs maar muziek. Let een op de kleuren om je heen, hoe het gras tussen je tenen aanvoelt, alle kleine details die je normaal over het hoofd ziet. Ik weet zeker dat je nu veel meer in het 'Hier en Nu' bent.


3. Welke activiteit je ook leuk vindt, doe het puur om ervan te genieten


Als je bijvoorbeeld van dansen houdt, zet dan wat muziek op en beweeg op een manier die goed voelt voor jou op dat moment, zonder na te denken over wat je nu precies aan het doen bent, voel eens wat dat met je doet en hoe leuk je het vindt om te doen. Goed voelt dat he! Als je van schilderen houdt, besteed dan eens wat extra tijd aan schilderen zonder een eindresultaat voor ogen te hebben. Verdwaal lekker in de verf op het doek.


4. Eet met aandacht


Concentreer je op de sensaties en smaak van wat je eet, dit zal je helpen afstemmen op de meer subtielere smaken die je normaal niet proeft omdat je er niet bij stilstaat. Concentreer je op hoe je je voelt als je eet en hoe langzaam je vol raakt. Hoe meer je op deze manier eet, hoe gemakkelijker het zal zijn om meer bewust te zijn van eten als je het moeilijk vind om te vertragen en bedachtzaam te zijn bij wat je doet.



Dus hoe vaak zou je eigenlijk niets moeten doen?


1. Kleine beetjes van niets gedurende de dag


Probeer de hele dag een korte tijd niets te doen. Je zou kunnen denken dat je hier geen tijd voor hebt en het je dag overhoop gooit. Als je slechts een paar minuten vindt om te ontspannen, om je geest leeg te maken en niets te doen, kan je je opladen en de rest van de dag energiek doorkomen. Het kost je echt maar 2-5 minuten. Probeer dit 's ochtends, vroeg in de middag, laat in de middag, 's avonds en vlak voordat je naar bed gaat en wissel dit af.


2. Langere periodes van niets om op te laden na het voltooien van een langdurig project


Nadat je een doel hebt bereikt of bijvoorbeeld een langdurig project hebt voltooid dat veel van je heeft gevergd, gun jezelf dan in ieder geval een dag helemaal niets zodat je wat om naar uit te kijken hebt. Hiermee beloon je jezelf voor al het harde werken (en zorgt ervoor dat je daarna weer aan de slag kunt) en hiermee kan je jezelf weer helemaal opladen.


3. Regelmatig niets plannen om elke week naar uit te kijken


Als je de hele week hard werkt, moet je wat "niets" tijd hebben om naar uit te kijken. Neem bij het maken van je planning voor de week een lange periode van "niets" op. Dit kan een middag luieren in het park zijn of een ochtend om uit te slapen, wat voor jou het meest om naar uit te kijken is. Zelfs als je niet al je doelen voor de week hebt bereikt, bedenk dan wat je wel hebt bereikt en zeg tegen jezelf dat dit een beloning is voor al het harde werk dat je er in hebt gestoken.


Wat is je favoriete manier om 'niets' te doen? Ik ben benieuwd, vertel het mij in de reacties hieronder!

10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page