top of page

De Persona - Ego

Iedereen heeft het waarschijnlijk wel eens gedaan, jezelf anders voor gedaan dan dat je daadwerkelijk bent en vaak niet eens bewust maar onbewust beïnvloed door je omgeving. Herken je dat?


Soms omdat we bang zijn dat we niet leuk genoeg zijn, om aardig gevonden te worden of interessanter over te komen, tenminste zo denken we dat zijn onze gedachten. Het zijn soms maar kleine dingetjes, maar kennelijk voelen we ons toch niet 'genoeg' in het bijzijn van anderen dat we ons anders voordoen. Het kan ook zijn omdat we een bepaald beeld/verwachtingen opgelegd krijgen vanuit de sociale omgeving, zoals ouders, familie, vrienden of op het werk. Hoe je je moet gedragen, welke keuzes je moet maken, hoe je jezelf moet neerzetten, verwachtingen waar je aan dient te voldoen. Zo voel je het, dat je aan die verwachtingen aan dat beeld moet voldoen en vooral moeten terwijl dat helemaal niet zo is.


In beide gevallen presenteren we een overdreven versie van onszelf aan anderen waarvan we hopen dat het indruk zal maken of het juiste beeld zal geven. Maar welk beeld geven we dan? wat laten we zien? In ieder geval niet de persoon die we daadwerkelijk zijn. De persoon die we laten zien aan de buitenwereld is niet hetzelfde als de persoon als we zijn thuis in onze eigen veilige binnenwereld, ons eigen 'zelf'. Als we alleen zijn, hebben we niemand om indruk op te maken, maar in het openbaar dragen we een masker, een persona, zodat we anderen een sociaal wenselijk beeld van onszelf kunnen laten zien. Dit noemen we de persona, ons ego je kan het ook wel je masker noemen waar je je achter verschuilt.


Moeten we ons ego kwijt, zoals in allerlei (westerse en oosterse) spirituele stromingen van ons wordt verlangd? Nee dat moeten we niet. Met ons ego zijn we in de wereld, nemen we deel aan de wereld. Het is een rol die we spelen, in allerlei verschillende relaties met de mensen om ons heen, en waarmee we zin en inhoud geven aan ons leven. Daar is helemaal niets mis mee.

MAAR WAT DOEN WE DAN MET HET EGO?

Want als we teveel opgaan in onze Persona ons Ego dan kunnen we onze ware zelf verliezen. De persona wordt pas ingewikkeld wanneer je één wordt met de rol die je speelt dat je elke vorm van zelfbewustzijn verliest, je dus niet meer weet wie je nu echt daadwerkelijk bent als het ware je ego leeft. Op dit punt is er binnenin al veel schade aangericht: je bent je totaal niet meer bewust van je eigen zelf en de wereld om je heen. Je eigen waarden, talenten, dromen wat jij nu eigenlijk wilt en waar je voor staat. Het resultaat van een opgeblazen persona, zoals de psychiater en psycholoog Carl Jung het noemde, is een 'ondiepe, broze, conformistische persoonlijkheid die 'all persona' is, met de focus op 'wat mensen denken'. In deze staat zal iemand zichzelf opofferen voor de wensen van anderen zonder enige grenzen - niet omdat je een heilige bent, maar omdat je niet de moed hebt om conflicten te trotseren en te verdragen.


Volgens Carl Jung is het belangrijk dat er een open relatie kan bestaan tussen je ego en je zelf, zodat die niet van elkaar afgescheiden zijn. En als ego en zelf van elkaar afgescheiden zijn, kun je leren die afgescheidenheid tussen ego en zelf op te heffen. Dat heet heelwording, je heelt de afgescheidenheid door ego en zelf weer met elkaar te verbinden in een open relatie.


Dit is een van de redenen waar mijn liefde voor de gedachtengang van Jung ontstaan is. De innerlijke reis om uit te vinden wie je nu daadwerkelijk bent naast het ontdekken van je ego samen in een gezonde balans brengen. Het ego staat soms in de weg van wie je werkelijk bent, maar wat zou er gebeuren als je jouw ego achterwege laat? Wie ben je dan? Herkennen van ego en het grote spel dat jij ermee speelt is niet eenvoudig. Wil je zien hoe en wanneer ego optreedt juist als jij onderweg bent om contact te maken met je diepste essentie? Net als je jouw stilte, je intrinsieke liefde en vrijheid kunt tegenkomen?


Deze werkwijze vind je terug in mijn coachsessies en coachtrajecten, of je nu wilt ontdekken wie je daadwerkelijk bent ' je ware zelf vinden' of je ego meer in balans wilt brengen tijdens het oriëntatiegesprek komen we samen tot een coachvraag waar je aan wilt werken, wat jouw innerlijke reis gaat worden.


Om je inzicht te geven hoe ik te werk ga tijdens mijn coachsessies, wat je kan verwachten heb ik een oefening voor je die je zelf kan doen. Je ego herkennen in 15 minuten.


JE EGO HERKENNEN

Kijk wat het je oplevert als je deze oefening doet. Het kost je maar 15 minuten:


Stap 1: trek je even terug

Zoek een fijne plek waar je niet gestoord kan worden. Zorg dat je comfortabel zit op een stoel of op bed. Zorg ervoor dat als je zit, je rug recht is en je kruin omhoog en maak dat je voeten plat op de grond staan. Je handen liggen losjes op je benen of je linkerhand rust op je hart en je rechterhand op je onderbuik, respectievelijk op je hartchakra (die staat voor zelfliefde en liefde voor anderen) en je tweede chakra (die je wat zegt over emoties, bewegingsvrijheid, veiligheid). Je mag nu je ogen sluiten om naar binnen te keren.


Stap 2: vind je energiestroom

Adem diep in door je neus en stel je voor dat je helemaal naar het topje van je kruin doorademt. Voel de energie op je kruin. Adem dan uit door je neus of mond en verplaats terwijl je uitademt de aandacht vanuit je kruin naar de onderkant van je voeten. Voel de energie aan de onderkant van je voeten. Herhaal dit een paar keer, probeer de energiestroom door je lijf te voelen en laat dan je aandachtige ademhaling los. Je systeem ademt weer vanzelf.


Stap 3: bewust worden

Word bewust van je natuurlijke stilte. Probeer te observeren wat er met je gebeurt. Komen gedachten naar boven? Beelden? Hoor je geluiden uit je omgeving, voel je energie of sensaties in je lichaam? Alles wat je tegenkomt mag je zonder oordeel welkom heten en vervolgens ook weer laten gaan. Blijf dit ‘komen en gaan’ herhalen als nieuwe gedachten of prikkels bij je binnenkomen en kom dan weer terug bij je eigen stilte.


Stap 4: observeren

Na ongeveer 15 minuten ga je met je aandacht terug naar de omgeving waarin je bent en kom je rustig terug in jouw ruimte. Open je ogen langzaam en wrijf je gezicht zachtjes af, strijk je armen en benen af en voel de aarde onder je voeten. Nu je weer helemaal terug bent in je eigen omgeving, omschrijf voor jezelf wat je tijdens deze oefening hebt opgemerkt (je gedachten, je fysieke gevoelen, je emoties). Probeer echt alles te beschrijven, zelfs al denk je dat het zo klein is dat het er niet toe doet. Beschrijf ook hoe je je voelde vóór deze oefening en erna.


Ego-rollen

Hoe jij je voelt is belangrijk maar ook interessant omdat ego op verschillende niveaus kan optreden: mentaal, fysiek, emotioneel, energetisch en spiritueel. En alleen jij kan – afhankelijk van je behoefte met of zonder begeleiding – herkennen wanneer dat gebeurt en wat nodig is om los te laten. Alleen jij bent in staat om zowel het licht als de schaduw van jouw aanwezigheid te omarmen, om non-dualistisch te zijn. Een aantal voorbeelden van hoe ego kan optreden en je gevoel kan beïnvloeden zie je hieronder:


Ego en denken

Het is goed mogelijk dat er een to do-lijstje binnenkwam: even die vriend bellen, boodschappen doen, schoonmaken, meeting regelen, facturen betalen… En deze lijst zal zich misschien niet zomaar laten wegsturen. Je hebt losgelaten, maar nieuwe gedachten kunnen met een omweggetje terug bij jouw to do-lijst komen: ‘Hoe zou het eigenlijk met die vriend gaan?’, ‘Zou hij vandaag thuis zijn?’. Misschien visualiseer je je vriend in gedachten, zonder dat je letterlijk denkt aan ‘moeten bellen’… Ego helpt je in je gedachten om erbij te blijven, om niet los te laten. Daar is belang bij, want als je je to do-lijst negeert of overslaat, wordt het beeld dat je van jezelf hebt, aangetast en dreig je niet te kunnen voldoen aan je eigen verwachtingen. Jouw mentale laag is in dit geval de laag waar ego gebruik van maakt.


Ego en lichaam

Of als je merkt dat je jeuk krijgt, honger, een trekkend gevoel in je nek, alles wat op fysiek niveau afleidt, is de verleiding groot om te reageren en je te tegelijk te realiseren dat dit je net nu overkomt en dat je er dus niks aan kunt doen. Maar het observeren en zonder oordeel aanvaarden en weer laten gaan van jeuk of honger is ook mogelijk, alleen niet zo gebruikelijk. Het loslaten van de trekkende pijn in je nek is mogelijk. En de terugkerende vraag om aandacht voor je lichaam vanuit ego is een mooie uitdaging om te zien of je echt kunt loslaten.


Ego en emotie

Het kan natuurlijk ook zijn dat er niet echt veel gedachten naar boven komen of dat de gedachten heel licht zijn en makkelijk losgelaten kunnen worden, maar dat je je wel ergert aan een geluid of een geur. Het zoemen van een vlieg in de ruimte, een boormachine verderop, het gieren van een weiland… Ego helpt je dan via je emotionele laag om niet los te laten, niet te komen bij je ware essentie. Het ergeren begint in dit geval bij jouw eigen keuze om je zintuigen te laten prikkelen en levert vervolgens een oordeel op dat je van je werkelijke zelf verwijdert. Bovendien levert het je een prachtig excuus, want je werd door iets van buitenaf afgeleid.


Ego en energie

Stel dat je tijdens je 15 minuten observatie merkt dat je last van benauwdheid krijgt, of van nervositeit of opvliegers. Stel dat je wat licht in het hoofd wordt. Natuurlijk is het belangrijk om als je lichaam signalen geeft, daar iets mee te doen. Misschien adem je te licht en is het nodig om extra aandacht aan diepere ademhaling te geven. Misschien kan je je hoofd even naar voren buigen of zachtjes draaien bij duizeligheid. Als dat niet helpt en je hebt echt last van duizeligheid, dan is het verstandig om de oefening even te stoppen en te gaan liggen om te herstellen. Maar laten we voor nu ervan uitgaan dat dit laatste niet nodig is. Dan kunnen deze energetische reacties op jouw intentie om naar binnen te keren ook indirecte ego-acties zijn om te voorkomen dat je écht dicht bij jezelf kan komen.


Loslaten van ego

In het hier en nu zijn, dat echt beseffen geeft ruimte om jezelf vrij te maken van het denken, van leefregels, uiterlijkheden, emoties en stress. Loslaten ontspant en geeft je tegelijk zicht op de aanwezigheid van je ego. Ego dat zich tijdens deze oefening bijvoorbeeld ergert, je uit je concentratie haalt met gedachten; maar ook het ego dat jouw evenbeeld dagelijks beoordeelt in de spiegel en hetzelfde ego dat afgesproken heeft om lief te zijn, te vechten of te vluchten. Ego als jouw eigengemaakte identiteit heeft toegang tot alles. Goedschiks of kwaadschiks. Maar voor ego geldt vooral dat jij ego hebt en het niet bent.


Heb je deze oefening gedaan en ben je benieuwd hoe een coachsessie of coachtraject er voor jou kan uitzien, neem gerust contact met mij op voor een gratis en geheel vrijblijvend oriëntatiegesprek.


Ik vind het altijd leuk hoe je een oefening hebt ervaren en als je je ervaring met mij wilt delen, dan kan hier beneden in de comments of stuur mij een berichtje in de chat of via email info@joycedenooijer.nl








17 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

コメント

5つ星のうち0と評価されています。
まだ評価がありません

評価を追加
bottom of page