top of page

Het Geloof in jezelf terugvinden... 12 simpele Tips!

In jezelf geloven is een van de belangrijkste vaardigheden die je kan hebben, zowel voor je privéleven als voor je carrière. Wanneer je in jezelf gelooft, opent dat heel veel nieuwe deuren waar je misschien al een tijdje op zit te wachten. Of dat nu een nieuwe relatie, een nieuwe baan, een nieuwe hobby of een compleet nieuw perspectief op het leven is.

Signalen dat je het geloof in jezelf verloren bent.


Heb je een laag gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen? Misschien herken je de volgende signalen?

  • Je bent bang om jezelf te laten zien zoals je bent. Je verschuilt je achter een masker.

  • Je vergelijkt jezelf continu met anderen.

  • Je hebt moeite om voor jezelf op te komen.

  • Je geeft snel op.

  • Je denkt continu aan het verleden of de toekomst, in plaats van dat je in het ‘nu’

  • Je let op elk klein detail bij het gedrag van andere mensen wat er voor jou op wijst dat ze je niet goed genoeg vinden.

  • Je hebt moeite om plezier te beleven.

  • Je stelt lage doelen.

Voel jij herkenning bij een van de bovenstaande signalen? of misschien wel meerdere? Als dat zo is, dan is het tijd om aan het geloof in jezelf te werken. Ieder mens heeft namelijk wel een (korte of langere) periode van een gebrek aan zelfvertrouwen.

En geloof mij, dat is een proces dat uitstekend haalbaar is. Je komt er wel, als je bereid bent om ervoor te werken.

Maar hoe ga jij dit nu precies doen?

Dat is vaak lastig he, je wilt iets heel graag maar waar begin je? Ik heb een paar simpele tips voor je om alvast een goed begin te maken.

Tip 1: Jezelf accepteren

Jezelf accepteren zoals je bent is de eerste stap om het geloof in jezelf weer op te bouwen. acceptatie is een van de lastigste dingen, of het nu een situatie betreft of in dit geval jezelf, eerlijk is eerlijk het is zeker niet makkelijk en vaak ook confronterend. Maar het levert je ook heel veel op!

Wanneer je namelijk je unieke zelf beter kunt accepteren, zullen anderen je ook makkelijker accepteren. Er zit echter veel van dit in je eigen hoofd. Je hebt het zelf vast wel eens gemerkt, zodra je je goed voelt over jezelf en jezelf accepteert zoals je bent, dan is het bijna alsof je met een magnetische kracht andere mensen naar je toetrekt.

Dat werkt ook de andere kant op, wanneer je onzeker bent keer je vaak naar binnen, dan lijken andere mensen minder graag met je in contact te willen komen. Uiteraard heeft iedereen zo hun goede en slechte dagen, maar het doel is om de frequentie van de goede dagen te verhogen. Dat is dus mijn eerste tip voor jou!

Een manier om dit te doen is door jezelf te accepteren en op te houden met het creëren van de zogenaamde ‘self-fulfilling prophecy’ ofwel zelf vervullende voorspelling.


Dat is een voorspelling die, door het voorspellen zelf, indirect of direct uitkomt. Mensen met een laag zelfbeeld hebben vaak een verkeerde of negatieve interpretatie van de werkelijkheid.

Stel, je denkt dat je presentatie op werk toch wel weer slecht zal gaan, want de vorige keer vergat je de helft omdat je zo nerveus was. Als je daar al vanuit gaat, dan is de kans groot dat je inderdaad een slechte presentatie zult geven. Ten eerste geef je jezelf onnodig extra zenuwen en ten tweede zul je tijdens of naderhand bewijs verzamelen dat je presentatie inderdaad slecht ging. Terwijl dit misschien niet eens het geval was! Wel een interessant voorbeeld he, probeer het de volgende keer maar eens uit.

Tip 2: Werken aan jezelf

Werken aan jezelf hoeft niet pas wanneer je ziek bent of wanneer je je slecht voelt. De meest succesvolle mensen werken continu aan zichzelf. Ieder mens heeft wel iets waaraan hij of zij wilt en moet werken. Je bent nooit klaar met leren en er valt zoveel te leren over jezelf, dit is je persoonlijke ontwikkeling. Of dat nu iets fysieks is, zoals de Olympische Spelen of iets simpelers (maar voor veel mensen net zo lastig), zoals het geloven in jezelf.

Als er punten aan jezelf zijn die je minder leuk vindt of je hebt dingen gedaan waar je niet trots op bent, dan zijn er 5 manieren hoe je daarmee om kan gaan, ik zet ze even op een rijtje voor je:

  • Je kunt het negeren, ontkennen of weigeren om erover te praten.

  • Je kunt het verstoppen, het maskeren, excuses maken, het rechtvaardigen of het rationaliseren.

  • Je kunt er filosofisch over doen en zeggen dat het gewoon is wie je bent en je het niet kunt veranderen.

  • Je kunt jezelf straffen, jezelf vertellen dat je waardeloos bent, zwak, lelijk, niet goed in relaties en dat niemand ooit van je zal houden.

  • Of: je kunt het erkennen en gaan werken - aan jezelf.

Met ‘werken aan jezelf’ bedoelen we dat je een weerbaarheid gaat ontwikkelen om te kunnen omgaan met mislukkingen en fouten. Want die zul je geheid maken of gemaakt hebben. Niemand is perfect. Verwacht dat ook niet van jezelf.

In welke van de bovenstaande 5 manieren herken jij je eigen handelen? Nu je dit leest, welke optie zou nu je voorkeur hebben?

Succes komt van binnenuit. Een groot deel van je toekomstige succes moet en zal voortkomen uit je eigen mindset.


Het is niet zo dat je succes krijgt omdat je nooit een fout maakt. Je krijgt succes, op wat voor manier dan ook, omdat je weet hoe je met tegenslagen moet omgaan. Mislukking is niet de afwezigheid van succes. Maar als je niet de juiste mindset hebt, dan is de kans groot dat je dat wel denkt.

Wat is dan de juiste mindset, zul je je misschien afvragen?

Dat is een mindset waarbij je elke mislukking ziet als een kans om jezelf te verbeteren. Alleen daardoor kom je dichter bij succes. Het goede nieuws is dat ook jij deze mindset kunt ontwikkelen. En dat begint bij het accepteren van jezelf, tijd nemen voor jezelf, goed voor jezelf zorgen, jezelf omgeven met positieve mensen, doen wat je leuk vindt, elke ervaring als een leermoment te beschouwen en positief te leren denken.

Hoe je dat precies doet, lees je verderop bij de volgende tips.

Tip 3: Kom uit je comfortzone

Het is belangrijk om de grenzen van je comfortzone te verleggen. Waarschijnlijk zie je wel eens van die inspirerende citaten voorbijkomen op social media, zoals;

“Life begins at the end of your comfortzone” en “Magic happens when you step out of your comfortzone”.

En ze hebben oprecht een punt! Maar wat is je comfortzone precies?

In je comfortzone vind je al je activiteiten en je gedrag die in een routine passen die stress en risico minimaliseren. Het geeft je een gevoel van veiligheid, daardoor ben je regelmatig gelukkig, je kent weinig angst en ervaart minder stress.

Maar om optimaal te kunnen presteren, is een beetje stress niet verkeerd. Het is zelfs nodig. Deze staat heet ‘optimal anxiety’ en ligt, je raadt het al, net buiten je comfortzone. Wanneer je iets doet wat je normaal niet doet, wanneer je uit je routine komt, dan leer je bovendien nieuwe kanten van jezelf kennen.

Je ontdekt nieuwe dingen en je leert nieuwe mensen kennen. Mensen die misschien wel veel beter bij jou passen. Hoewel bekende dingen en bekende mensen geruststellend zijn, is te veel routine dodelijk. Het doodt je creativiteit, je inspiratie en je blijft erdoor vastzitten in een situatie die klaarblijkelijk niet goed voor je is.

Briljante ideeën, nieuwe ontdekkingen en inspiratiebronnen komen voort uit paden die je nog niet hebt belopen. Deze ongebaande paden zijn voor veel mensen eng en oncomfortabel. Maar de beloning is het compleet waard. Zowel voor je ontwikkeling op persoonlijk als op zakelijk gebied.

Pssst... Wist je dat dat een van de paden is die ik samen met jou bewandel tijdens mijn coachtraject The Path.

Tip 4: Laat het verleden los

We hebben zo ongeveer veertig- tot zestigduizend gedachten per dag, waarvan het merendeel over het verleden of over de toekomst gaat. En dat terwijl er eigenlijk alleen maar het huidige moment, het ‘nu’, is.

We leven niet in het verleden en we zullen ook nooit in de toekomst leven. We leven NU. En elk moment is weer anders. Als je vasthoudt aan dingen uit het verleden waar je spijt van hebt, voorkom je dat je jezelf oprecht kunt accepteren zoals je bent.

Vergeef jezelf en ga verder. Of het nu gaat om iets wat je hebt gedaan of om een persoonlijkheidstrekje dat heeft geleid tot een sociale fout, leer ervan, doe moeite om te groeien en accepteer dat je het verleden niet kunt veranderen.


Wanneer je merkt dat er weer spijtgevoelens bovenkomen, zeg dan deze woorden tegen jezelf: “Ik heb de beste beslissing genomen met de informatie die ik op dat moment had.”

Natuurlijk is het makkelijker gezegd dan gedaan om je verleden los te laten. Maar waarom houden we ons zo graag vast aan ervaringen die ons pijn hebben gedaan? Voor veel mensen is het een vals gevoel van veiligheid en zekerheid.

Zekerheid is een van de zes menselijke basisbehoeftes en heeft direct te maken met overleven. Om te kunnen overleven, moesten we er zeker van zijn dat we pijn vermeden. Pijn betekende immers de dood. Zeker in de tijd dat het kleinste wondje al kon betekenen dat je binnen no-time weg was.

Het is moeilijk om kwetsbaar te zijn. Het kan ongelooflijk oncomfortabel zijn om geen idee te hebben wat je te wachten staat. Daarom houden we vast aan het verleden. Want ook al is het ontzettend pijnlijk, het is het enige waar je bekend mee bent en waar je zeker over bent.

Maar ook al voelt het ‘veilig’, het hindert je vermogen om te genieten van het huidige moment en het ontwikkelen van een rooskleurig beeld over de toekomst. Er zijn verschillende technieken om meer in het ‘nu’ te leven. Een van de meest krachtige methoden is meditatie.

Wil je meer weten over meditatie en wat deze krachtige methode voor jou kan betekenen? Laat dan bericht achter in de comments hier onder.

Tip 5: Positief denken

Ja, je kunt leren om positief te denken. Er zijn een aantal strategieën voor waarbij je eerst de negatieve gedachtepatronen moet leren herkennen en deze moet vervangen met positieve gedachten. Het kost tijd, maar uiteindelijk merk je dat je automatisch meer positieve gedachten krijgt. Probeer daarbij andere strategieën te combineren:

Voorkom negatieve zelfpraat. Elke keer wanneer je merkt dat je een negatieve gedachte (“ik ben zo stom” of “ik ben lelijk”) hebt, zeg je “stop” tegen jezelf of denk je het woord “liefde”.

Bedenk dat je zo ook niet tegen een geliefde zou praten. En stel je voor, dat jij iemand waarvan je houdt zo zou horen praten tegen zichzelf. Dat zou je toch ook niet toestaan?! Zie de humor ervan in

Je hoeft echt niet bij alles de humor ervan in te zien, huilen is ook gewoon goed, maar als je bij de zoveelste mislukte date kunt lachen om de situatie (in plaats van dat je denkt “niemand wilt me”, dan maak je het jezelf een stuk makkelijker.


Blijf oefenen. Leren optimistisch zijn is net als leren een spier te gebruiken. Hoe vaker je hem gebruikt, hoe sterker hij wordt.


Stel, je moet een teammeeting op werk leiden...

De meeting gaat goed, je bent je plan goed aan het uitwerken totdat iemand de vergadering verstoort doordat hij gebeld wordt. Helaas verliezen mensen hun aandacht eventjes, voordat je ze met moeite er weer bij krijgt. Naderhand hoor je van andere medewerkers dat ze het een geslaagde vergadering vonden. Geef jezelf niet de schuld van dat telefoontje, maar realiseer dat sommige dingen buiten jouw macht liggen. Je kunt immers niet alles altijd onder controle hebben.

Ben jij een controlfreak? Of kan jij makkelijk dingen loslaten?

Tip 6: Fake it till you make it

“Fake it till you make it” betekent dat je doet alsof, totdat je er zo goed in bent geworden dat het ook echt zo is. Daarbij bedoel ik niet dat je echt moet doen alsof je iets goed kunt, zoals een vaardigheid die alleen is aan te leren door er tijd en energie in te steken. Ik bedoel hiermee dat je je mentale staat zelf kunt veranderen door je gedrag aan te passen.


Door vertrouwen in jezelf en een optimistische mentaliteit te imiteren, ontwikkel je als vanzelf die vaardigheden in het echt. Dit is gebaseerd op de principes van de cognitieve gedragstherapie als middel om verandering in iemands gedrag mogelijk te maken. Het komt ook overeen met het idee van Aristoteles dat als je deugdzaam wilt zijn, je moet handelen zoals een deugdzaam persoon zou handelen.

In de jaren twintig ontwikkelde Alfred Adler, een leerling van Sigmund Freud, een therapeutische techniek die hij ‘doen alsof' noemde. Deze strategie gaf zijn cliënten een kans om alternatief gedrag te oefenen. De methode van Adler wordt nog steeds gebruikt en wordt vaak omschreven als "rollenspel".


Tip 7: Doe alsof (psychologisch bewezen dat het werkt)

Wat doet je lichaam wanneer je je verdrietig of onzeker voelt? Je schouders hangen naar voren en je energie is naar binnen gekeerd. Het omgekeerde gebeurt wanneer je je zeker en gelukkig voelt. Je geest beïnvloedt je lichaam, dat weten we allemaal. Maar het werkt beide kanten op. Je kunt je mentale staat en emoties beïnvloeden door je lichaamshouding te veranderen.

Wetenschappelijk Bewezen: Sociaal psycholoog Amy Cuddy laat zien dat wanneer je je schouders opent en je 2 minuutjes in de ‘superman’ houding blijft staan met je handen op je heupen, je je daadwerkelijk krachtiger voelt.

In haar onderzoek vond ze dat ‘high-power posers’ (mensen die wijdbeens met hun handen op hun heupen bleven staan) 8% meer testosteron in hun lichaam hadden dan daarvoor. De ‘low-power posers’ hadden 10% minder testosteron dan daarvoor.

Dat betekent dat je jezelf kunt bedotten en je je sterker kunt voelen door simpelweg de manier te veranderen waarop je je lichaam gebruikt. En we bedotten daarmee niet alleen onszelf, we bedotten anderen ook.

Probeer het zelf en ga de volgende keer dat je onzeker bent of een belangrijke meeting hebt, minstens 2 minuten in de superman houding staan. Wil je meer weten In deze hele interessante onderstaande video verteld psycholoog Amy Cuddy meer over lichaamshouding(Engels gesproken):



Wist je dat ik in mijn Aroma Freedom Technique sessies ook de power pose gebruik!

Tip 8: Vertrouw jezelf

Niemand is perfect. Je hoeft niet perfect te zijn om te ontspannen, te geloven in jezelf, te zeggen wat je echt voelt of je leven volledig te leven. Het is het grote plaatje dat er het meest toe doet.

Misschien dat perfectionisme op korte termijn goede resultaten oplevert, maar het kan je ook net zo goed verlammen en hinderen. En op lange termijn zijn de kosten nog groter. Stress hoopt zich op, waarheden kroppen zich op en je vervreemd van jezelf.

Leer met zachtheid en compassie naar jezelf te kijken. Twijfel je aan jezelf? Ben je terughoudend? Ben je bang om er slecht uit te zien of te falen? Als je je voorstelt dat je volledig jezelf bent, verwacht je dan dat je wordt afgewezen, dat mensen je niet begrijpen of dat mensen je aanvallen?

Het is begrijpelijk dat we ons zorgen maken over wat van binnen ‘slecht’ of ‘zwak’ lijkt. Maar daag die opvatting eens uit, zijn die dingen echt zo slecht of zo zwak? Misschien ben je gewoon van slag of ben je op zoek naar liefde en geluk.

Tip 9 : Falen hoort erbij

“You don’t learn to walk by following the rules. You learn by doing, and by falling over”. - Richard Branson

De meest succesvolle mensen hebben allemaal wel eens gefaald. Walt Disney, Oprah Winfrey en Steven Spielberg hebben in het verleden allemaal mislukking ervaren. Het enige wat succesvolle mensen anders maakt dan andere mensen, is dat ze het blijven proberen. Ze blijven het gewoon proberen, opnieuw en opnieuw, en opnieuw.

Het maakt niet uit als je faalt. Laat die woorden even bezinken. Laat die woorden je mantra worden. Het is prima om te falen.

Leer van je fouten en ga verder!

Tip 10: Visualiseer je dromen

Het visualiseren van je dromen en doelen is een bekende techniek die door atleten, CEO’s en vele succesvolle mensen wordt gebruikt. Het helpt je te concentreren op je doelen en verlangens waarmee je vier belangrijke voordelen krijgt.

  1. Het activeert je creatieve onderbewustzijn om ideeën te genereren waarmee je je doel bereikt.

  2. Het programmeert je hersenen om makkelijker de middelen te herkennen die je nodig hebt om je dromen te bereiken.

  3. Het activeert de wet van aantrekking, waardoor je in je leven de mensen, middelen en omstandigheden aantrekt die je nodig hebt om je doelen te bereiken.

  4. Het bouwt je interne motivatie op zodat je de acties onderneemt die nodig zijn om je dromen te verwezenlijken.

Visualisatie is heel simpel. Je gaat in een comfortabele houding zitten, sluit je ogen en beeld je - zo levendig mogelijk als je kunt - in wat je zou voelen als de droom die je hebt al was gerealiseerd.


Tip 11: Ga doelgericht te werk

Zelfacceptatie en zelfvertrouwen beginnen met intentie.

Volgens psychotherapeut Jeffrey Sumber is het belangrijk dat je de intentie hebt dat je bereid bent om paradigma’s te veranderen en van een wereld van schuld, twijfel en schaamte naar een wereld van tolerantie, toelating, acceptatie en vertrouwen te gaan.

Stel daarbij concrete, haalbare en realistische doelen die je voor jezelf wilt bereiken.

Tip 12: Onderneem actie

Naast het visualiseren van je dromen en het zetten van doelen, is het natuurlijk net zo cruciaal om actie te ondernemen. Je kunt je doelen wel blijven visualiseren, maar als je er niets aan doet en als je niet bereid bent om er het werk in te steken, dan gebeurt er nog niks.

Wil je meer geloven in jezelf? Wil je een gezond zelfvertrouwen ontwikkelen en je dromen waarmaken?

Denk je nu JA, maar weet je niet goed waar je moet beginnen? Plan dan nu je oriëntatiegesprek in via mijn website, geheel vrijblijvend en kosteloos!

Voor meer tips en inspiratie, meld je dan aan voor mijn GRATIS online GROWTH Mindstyle Magazine en ontvang deze welk kwartaal in je mailbox (nee ik ga je niet spammen met andere mailtjes)



31 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page