top of page

Hoe ga je om met intense emoties?

Emoties komen vaak onverwacht, brengen je uit balans, kunnen je overspoelen, zijn vaak niet rationeel te verklaren en zijn ook niet voor rede vatbaar. Ze zijn vrijwel altijd gekleurd en voelen als ‘waar’. Geregeld belemmeren ze ons die dingen te doen die het meest effectief zouden zijn. Vaak vinden we ze maar lastig en onbegrijpelijk… Toch zijn emoties van wezenlijke betekenis. Je zou zelfs niet zonder kunnen. In dit artikel lees je hoe je je emoties effectief kunt benutten, in plaats van ze te onderdrukken of zelfs buiten te sluiten, wat we nu vaak doen.


Positieve emoties zijn meestal niet het probleem en worden geleefd. Voor emoties zoals verdriet, angst, schaamte of woede is dat anders en is dat vaak lastiger om echt toe te laten. Laat staan te delen met je omgeving. Hoe ga je om met intense emoties en hoe kun je ze echt toelaten zonder dat je er helemaal door wordt overgenomen?



Waarom het zo lastig kan zijn al die emoties

Hoe jij omgaat met emoties wordt al gevormd als je heel jong bent. Werd je gesust als je verdriet had? Kreeg je een kusje als je huilde omdat het dan over zou zijn? Of misschien werd er thuis niet over emoties gesproken, werd het afgedaan als niet belangrijk of zelfs niet gewenst. Misschien werd je op de middelbare school uitgelachen als je moest huilen.

Dit zijn redelijk simpele voorbeelden van ervaringen die direct te maken hebben met het uiten en voelen van emoties. In ons hele leven maken we dingen mee die impact op ons hebben, dat heeft iedereen. En al die ervaringen bepalen hoe jij reageert op een gebeurtenis.


Gebeurtenissen uit het verleden bepalen je emoties van vandaag

Stel dat jij vroeger vaak voelde dat je anders was dan andere kinderen en mensen en jij je buitengesloten voelde. Je wilde zo graag daarbij horen, of verbinding voelen met andere mensen. Je leven gaat door en als volwassene ben je niet meer dat kleine meisje of jongetje die er graag bij wilde horen. Toch kan het zijn dat er iets in je volwassen leven gebeurt waarbij de pijn van het kleine meisje of jongetje bepaalt welke emoties jij voelt als er iets gebeurt.

Als je bijvoorbeeld op een event of bijeenkomst allemaal mensen heel gezellig met elkaar ziet kletsen en als jij probeert een gesprek te starten met iemand moet diegene net even naar het toilet. Het kan zijn dat je hierdoor ongemakkelijk voelt en verdrietig wordt, je voelt je weer dat kleine meisje of jongetje die nergens bij hoorde. Zo heeft de ervaring uit het verleden invloed op je emoties die je voelt bij het heden. Allemaal worden we gevormd door het leven en leer jij jezelf aan of bepaalde emoties wel of niet kan, mag of wil laten zien.


Emoties vermijden of wegstoppen

Het kan zijn dat je een intense belevingswereld hebt, hetzij dat je erg gevoelig bent of je bent HSP'er. Hierdoor kan het soms echt voelen alsof je helemaal overspoelt wordt door je emoties. Het bepaalt je stemming en soms controleert het je hele dag. Het heeft invloed op je energie. En net als iedereen ben jij ook gevormd door het leven en hoe jij met je emoties omgaat. Een gevolg hiervan kan zijn dat je emoties niet wil voelen en je leert jezelf aan om pijn te vermijden. Dus je leert om je negatieve emoties niet te voelen en probeert die weg te stoppen.


Emoties worden blokkades

En als je dan verdriet voelt, dan laat je een heel klein beetje van dat verdriet toe. Maar al gauw slik je de pijn weg en veeg je de tranen af. Hierdoor stapelen je emoties op. Net alsof er een snelkookpan is met emoties en als de emoties oploopt dan komt er een beetje van die emoties vrij, maar het merendeel blijft in de snelkookpan. Precies dit effect heeft het ook op je energie. Er is vaak wel een interne reactie, woede raast door je heen en verhoogt je hartslag of je verdrinkt in je verdriet, maar je zet het vast.

De emoties worden blokkades in je systeem. En soms kan een kleine aanleiding de oorzaak zijn dat die snelkookpan ontploft. Allerlei emoties komen vrij die helemaal niets met de directe aanleiding te maken hebben.


Hoe ga je om met intense emoties

Stap 1 je emoties helemaal toelaten

Je bent niet je emotie. Je bent niet verdriet, je ervaart verdriet. Emoties en gedachten zijn niets anders dan prikkels die door je heen willen stromen. Emoties willen even gevoeld worden en gedachten willen even gedacht worden. Door emoties te voelen en er helemaal te laten zijn, ontstaat er heling. Dit doe je door je emotie echt te voelen en adem te halen. Alles er helemaal te laten zijn. De druk in de snelkookpan wordt minder en blokkades in je lossen op.

Stap 2 je emoties onderzoeken

Hierboven kon je lezen dat je emoties van vandaag gekleurd kunnen worden door gebeurtenissen uit het verleden. Als je je emoties hebt toegelaten en gevoeld dan kun jij je emoties onderzoeken. Is deze emoties echt van nu? Of heeft het te maken met een gebeurtenis uit het verleden, die er nu helemaal niet meer toe doet? Probeer dan zonder oordeel, zonder mening naar je emotie te kijken. Te observeren en te analyseren. Oude verhalen en gebeurtenissen hoeven je leven nu niet meer te beïnvloeden. Als je dit steeds doet, dan ga je doorkrijgen wanneer je wordt getriggerd en een oude pijn voelt. Hierdoor kun je het veel makkelijker loslaten en krijg je steeds minder lading en oude verhalen die je leven nu beïnvloeden.

Stap 3 je emoties loslaten

In Aroma Freedom is er een hele mooie techniek genaamd The Memory Resolution Technique. Deze techniek richt zich op het loslaten van pijnlijke emoties en herinneringen uit het verleden. Misschien is er iets gebeurd in het verleden waar je een vervelende herinnering aan over hebt gehouden. Je werd boos, verdrietig of je schrok. En de emotie bij deze gebeurtenis heeft zich vastgezet in je geheugen. Met The Memory Resolution Technique kun je de emotionele trigger van deze herinnering verminderen of zelfs helemaal loslaten. De negatieve emoties verdwijnen door het inhaleren van essentiële oliën en je te richten op de herinnering. Het limbisch systeem is de sleutel, want daar ontstaan ​​de primitieve benadering/vermijding van veilige/onveilige gevoelens.


Dit is een van de technieken die ik toepas in mijn praktijk, bij Aroma Freedom maken we gebruik van 100% pure therapeutische etherische oliën met een therapeutische graad. Tijdens het Aroma Freedom proces ontrafelen we een stressvolle geheugensamenstelling, uit onderzoek is gebleken dat veel etherische oliën een kalmerende werking hebben. Daardoor worden tijdens het verwerkingsproces de emoties meteen tot rust gebracht. Bovendien kunnen sommige geuren positieve associaties teweegbrengen. Zo kan bijvoorbeeld een bloemige geur kalmeren omdat het herinneringen oproept van mooie bloemen, en een dennengeur kan je het gevoel geven dat je in de bergen bent.

Omdat herinneringen en de betekenissen die we er aan verbinden worden opgeslagen in ons mentale archiefsysteem kunnen we ze herzien en kunnen we onze reactie erop op een aantal belangrijke manieren veranderen.


10 redenen waarom jij een Memory Resolution Technique sessie zou moeten boeken:​

  • Je bent verdrietig, somber of depressief.

  • Je hebt geen zelfvertrouwen.

  • Je hebt in het verleden verontrustende gebeurtenissen meegemaakt die je nog steeds van streek maken als je eraan denkt.

  • Je bent niet in staat om liefde te geven of te ontvangen.

  • Je schaamt je voor dingen die je in het verleden hebt gedaan.

  • Je hebt spijt of wroeging over beslissingen of acties uit het verleden.

Wil je ook aan de slag met het (h)erkennen van jouw emoties? Of wil je aan de slag met een herinnering die veel emotionele lading bevat waar je last van ervaart?


Plan nu jouw oriëntatiegesprek hier via mijn website (geheel vrijblijvend en kosteloos) en we kijken samen wat er nu op het moment bij jou speelt, waar je behoefte aan hebt en wat ik daarin voor jou kan betekenen.


Lieve groet Joyce



3 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page